Verandering bijtelling 2016

Het kabinet haalde de bezem door de tot nu toe geldende voordeelregelingen op het gebied van autobelastingen. Wat zijn de wijzigingen in de Bijtellingsregels in 2016?

Het nieuwe plan Autobelastingen 2016 waar de nieuwe Bijtelling 2016 deel van uitmaakt, is gebaseerd op voorstellen van onder andere de Bovag, VNA, Natuur & Milieu, de ANWB, de RAI Vereniging, het VNO-NCW en MKB Nederland.

BPM 2016

De BPM bestaat dan uit een Vrijstelling als ‘nul-schijf’, 5 schijven met oplopende CO2 uitstoot en oplopende tarieven, en een dieseltoeslag.

Bijtelling 2016

Voorheen waren er 5 bijtellingscategorieën. In 2016 zullen dit er nog 4 zijn. De bijtellingspercentages en de grenswaarden van CO2 veranderen ook.

De Bijtelling 2016 is gebaseerd op de CO2 uitstoot in grammen, en gaat van de laagste bijtelling van 4% tot de hoogste bijtelling van 25%. Voor de laagste bijtelling moet de uitstoot nul gram zijn. Het hoogste tarief geldt als de uitstoot meer is dan 106 gram CO2 per kilometer.

Bovendien is er een vaste heffing van 175 Euro op elke nieuw verkochte personenwagen met een uitstaat van 1 gram of meer CO2.

Voor welke auto’s

De nieuwe bijtellingspercentages gelden meteen voor nieuwe auto’s die in 2016 ten naam gesteld worden.
Voor auto’s die al eerder ten naam gesteld waren blijft het bijtellingspercentage gelden dat bij de eerste ingebruikname van toepassing was, en dit gedurende 60 maanden. Een wagen die bijvoorbeeld op 1 juni 2015 in gebruik genomen werd houdt het tarief tot en met juni 2020.

Elektrisch en hybride

De enige modellen die in aanmerking zullen komen voor het laagste tarief van de bijtelling 2016 regels, namelijk 4% bijtelling, zullen de elektrische auto’s zijn. Plug-in hybrides zullen vallen in de schijf van 15% in de nieuwe regeling Bijtelling 2016 omdat ze minder dan 50 gram uitstoten.

Elektrisch rijden is niet vreselijk populair, wellicht omdat het niet erg praktisch is. De actieradius is vaak te klein of oplaadpunten onvoldoende. Oplaadbare hybride wagens zullen daarom interessant blijven. Of een elektrische auto met een grote actieradius. Als deze er komt zal dit hoogstwaarschijnlijk een nieuw model van Tesla zijn.

Privé ritten

Misschien ten overvloede, maar we benadrukken dat de bijtelling geldt voor alle zakelijke auto’s waarmee meer dan 500 km privé gereden wordt per jaar. Rijdt u minder dan 500 km per jaar privé met de zakelijke wagen, dan hoeft u geen bijtelling te rekenen, maar dient u dit wel te kunnen aantonen voor de Belastingdienst, d.m.v. een bijgehouden rittenadministratie.

Fotocredits: Telegraaf


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *