Als startende ondernemer of ZZP’er kan het lastig zijn om alle cijfers op de juiste plek te krijgen en te houden. Misschien noteert u van alles op losse blaadjes, of gebruikt u Microsoft Word om uw facturen te maken. Maar gelukkig heeft u (nog) niet de wereld aan administratie die u moet bijhouden. In de meeste gevallen is dit goed te doen met Excel. Facturatie, BTW administratie en zelfs een CRM systeem kunt u maken met Excel.
Digitaliseren kun je leren
Waar te beginnen? Een goede plek om te beginnen met Excel zijn het maken van facturen en offertes. Er zijn legio voorbeelden (templates) van facturen en offertes die u eenvoudig kunt downloaden of gebruiken vanuit de Office omgeving. Ook de formules zijn voor u gedaan en nog enigszins eenvoudig. Zo doet het programma de berekeningen automatisch voor u. Denk aan uren maal uurtarief, automatisch de BTW toevoegen en natuurlijk het totaalbedrag laten uitrekenen. Hoeveel sneller zou het maken van facturen en offertes dan gaan?
Voorbeeld formule om inclusief BTW te berekenen
A | B | |
---|---|---|
1 | Aantal uren | 4 |
2 | Uurtarief | 10 |
3 | BTW percentage | 21% |
In bovenstaande tabel ziet u twee kolommen en drie rijen. De afzonderlijk cellen worden benoemd door de letter van de kolom te combineren met het cijfer van de rij. Het ingevulde aantal uren is dus cel B1. In de cel waar u dan uiteindelijk het resultaat van de berekening wilt tonen, vult u de formule in. Deze begint altijd met een = (is-gelijk-teken). Om het totale bedrag inclusief BTW te berekenen, gebruikt u onderstaande formule:
=B1*B2*B3
Ook zijn er vele mogelijkheden om niet alleen uw offertes en facturen met Excel op te maken, maar ook urenregistraties en projectadministratie is eenvoudig bij te houden met het programma.
Uw bedrijf beter onder controle met hulp van Excel?
Het heeft vele voordelen om meer te leren over de mogelijkheden van Excel voor uw onderneming? Dan is het wellicht tijd om na te denken over een cursus. Er zijn voldoende bedrijven die meerdere opties hebben voor Excel cursussen. Erg handig als u o.a. deze Excel-vaardigheden wilt leren:
- Verbinding maken met externe gegevens via de wizard
- Diverse functies zoals Verticaal zoeken, Als, Index, etc.
- Lijsten en tabellen maken en beheren
- Draaitabellen en -grafieken
- Visualiseren
- Automatiseren van werkzaamheden
Bovenstaande vaardigheden leert u onder andere met deze cursus: https://www.computertraining.nl/cursussen/office-cursussen/excel-cursus/cursus-excel-voor-financials/.
Waar gebruikt u Excel voor?