Sinds het begin van de economische crisis is er voor ondernemers veel veranderd. De geldkraan werd acuut dichtgedraaid, waardoor veel bedrijven op de fles gingen of startende ondernemers ineens geen geld konden lenen om in hun bedrijf te steken. Maar ondernemers zijn slim en vonden een alternatieve manier om te investeren in hun bedrijf en wel via crowdfunding. Maar wat is crowdfunding eigenlijk en hoe zet je zoiets op?
Wat is crowdfunding?
Crowdfunding betekent letterlijk investeren door de massa. Als het ware zoek je mensen die in jouw bedrijf of project willen investeren door middel van het storten van geld. Maar het draait niet alleen om geld, maar ook om de goodwill naar de ondernemer. De investeerder staat dan ook helemaal achter jou project en krijgt een geweldig gevoel als hij in jouw bedrijf investeert.
Maar daar moet wel wat tegenover staan. Investeerders willen graag het gevoel krijgen dat ze gewaardeerd worden, dat jij het op prijsstelt dat je onderneming gesteund wordt. Door een niet financiële tegenprestatie te stellen, geef je de investeerder het gevoel dat hij iets waanzinnigs goeds doet.
Hoe zet je een crowdfunding campagne op?
Als je via crowdfunding wil investeren in je onderneming, dan heb je een goed plan nodig. Om jouw crowfunding campagne tot een succesvolle campagne te maken zijn er allerlei handige hulpmiddelen die je hierbij kunnen helpen.
Ten eerste moet het verhaal aansprekend zijn voor de investeerders, het moet een hoge gun-factor hebben. Dit kan door bijvoorbeeld een inspirerend filmpje, waarin je vertelt wat je doet en waarom. Je verhaal moet ijzersterk zijn, je moet goed kunnen onderbouwen waarom je doet wat je doet.
Maar met alleen een goed plan ben je er nog niet, want je kunt je project wel op een crowdfunding platform zetten en wachten totdat het geld binnenstroomt, maar dan red je het niet. Je moet als het ware je investeerders tot je netwerkers maken. Zorg dat je investeerders jouw project onder de aandacht kunnen brengen en verspreiden. En hoe kan dat nou beter dan via social media? Koppel Facebook, Twitter en LinkedIn aan je project, zo creëer je een groter bereik.
Waar kun je met je crowdfunding campagne terecht?
Ga je een crowdfunding campagne opzetten, dan is het wel belangrijk om te weten waar je met jouw campagne het beste terecht kunt. Je plan biedt je aan bij een platform, want daar kan er een ontmoeting plaatsvinden tussen investeerders en jouw project. Er zijn tal van verschillende platforms waar jij je project onder de aandacht van het publiek kunt brengen.
De platforms die er zijn kun je opdelen in drie hoofdcategorieën. Zo zijn er platforms voor ondernemingen, creativiteit en non-profit. Elke categorie is weer onder te verdelen in verschillende sectors. Per sector zijn er meerdere platforms waar je uit kunt kiezen.
Voor ondernemingen zijn er diverse platforms die gericht zijn op algemeen, duurzaam, food & agri, Horeca en vastgoed. Er is altijd wel een platform te vinden die het beste bij jouw onderneming of project past.
Wat moet je doen?
Kies een platform waar jij je project graag op zou willen zetten. Upload dan je project en bepaal vervolgens welk bedrag jij nodig hebt om je project te kunnen uitvoeren. Maar je moet ook kiezen hoelang je campagne gaat duren. Uit onderzoek is gebleken dat hoe korter de doorlooptijd, des te meer kans van slagen je project heeft. Investeerders willen niet een half jaar moeten wachten op hun tegenprestatie. Als je dat gedaan hebt kan je campagne van start gaan.
Banken en ondernemers
Crowdfunding heeft er voor gezorgd dat ondernemers niet meer alleen afhankelijk zijn van een bank. Ondernemers kunnen tegenwoordig zelf kiezen uit verschillende financieringsmogelijkheden. Het is zelfs mogelijk om crowdfunding en bank te combineren.