Tips voor het schrijven van een ondernemingsplan

Als je een eigen bedrijf wilt starten dan komt daar het nodige bij kijken. Eén van de dingen is het schrijven van een ondernemingsplan. Met een goed geschreven ondernemingsplan kom je beslagen ten ijs. Maar hoe schrijf je dan een ondernemingsplan en wat moet er allemaal in komen te staan? Met de onderstaande tips willen wij je op weg helpen.


Waarom je een ondernemingsplan nodig hebt

Een bedrijfsplan is de leidraad om jouw onderneming in kaart te brengen. In het ondernemingsplan maak je dan ook jouw idee concreet en krijg je een duidelijk overzicht over je essentiële kansen, maar zie je ook wat de risico’s zijn. Het maakt niet uit of je nu wel of geen lening nodig hebt, een ondernemingsplan is onmisbaar.

De stappen van het ondernemingsplan

Het schrijven van een ondernemingsplan vraagt om een aantal stappen te doorlopen. Je kunt een bedrijfsplan opdelen in drie categorieën:

  • Persoonlijk
  • Bedrijf
  • Markt

Persoonlijke ondernemerskwaliteiten

Stap 1: Wat voor soort ondernemer ben je?

Het is belangrijk om je af te vragen wat voor soort ondernemer je bent en over welke ondernemersvaardigheden jij beschikt. Dus waar ben je goed in en welke dingen kun je beter uitbesteden? Het kan zijn dat je niet goed weet welke kwaliteiten je allemaal in huis hebt. Om voor jezelf duidelijk te krijgen op welk gebied jouw kwaliteiten liggen kun je een persoonlijkheidstest doen, zo’n test kan je helpen om jouw competenties, maar ook je valkuilen duidelijk te krijgen.

Stap 2: Wat is het doel wat je voor ogen hebt?

Bij het doel omschrijf je jouw ideeën voor je bedrijf. In een goed omschreven doel staan de vijf W’s, hiermee wordt bedoeld, wie, wat, waar, wanneer en waarom. Houd de beschrijving zo kort mogelijk, maar zorg er wel voor dat het boeiend genoeg is om eventuele kredietverstrekkers te overtuigen om in jouw bedrijf te investeren.

Stap 3: Waarom kies je op dit moment om een eigen bedrijf te starten?

Maak duidelijk waarom je juist nu een eigen bedrijf wilt starten. Daar kunnen tal van redenen voor zijn, zoals dat je het beu bent om voor een baas te werken of wil je graag vrij zijn in je werk? En wat maakt jouw product of dienst nou zo speciaal voor anderen?

De toegevoegde waarde van het bedrijf

Stap 4: Welke problemen wil jij oplossen?

Jij wilt je als startende ondernemer natuurlijk onderscheiden van je concurrenten. Tegen welke problemen kun jij aanlopen en welke oplossing ga je daarop verzinnen? Onderbouw altijd je beweegredenen en het liefst met feiten van onderzoeken van het CBS of brancheverenigingen.

Stap 5: Wat is het product of dienst dat je aanbiedt?

Het is van groot belang om kort maar krachtig te omschrijven wat je gaat doen. Wat wil je bereiken en hoe ga je het bereiken, welk proces doorloopt jouw product of dienst? Lever je jouw product of dienst alleen online of alleen fysiek of juist beiden? Daarnaast is het ook belangrijk om te vermelden hoe je kostenstructuur is en welke voorwaarden jij daarbij hanteert.
Mocht je zelf je producten gaan produceren, zet dan het productieproces of importproces uiteen. Wat komt er allemaal bij kijken om je product op de markt te brengen.

Stap 6: Welk alternatief biedt je aan?

Omschrijf hier wat voor alternatief jij opdrachtgevers te bieden hebt. Het is belangrijk dat je hobbels niet uit de weg gaat, maar dat je het probleem zo concreet mogelijk omschrijft. Ken de knelpunten die op je pad kunnen komen en maak duidelijk hoe je hiermee wilt omgaan. En heb je er al over nagedacht met welke partijen je kunt samenwerken? Niet geheel onbelangrijk.

Recente ontwikkelingen in de markt

Stap 7: Welke afzetmarkt kies je?

Het kiezen van de juiste afzetmarkt is een hele belangrijke stap, het bepaalt mede je succes. Welke marketingstrategie kies je en ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in jouw branche en wat dit doet op de markt? Daarom is het belangrijk om marktonderzoek te doen.

Stap 8: Weet wie je concurrenten zijn

Elke ondernemer heeft concurrenten en daar wil jij je als startende ondernemer van onderscheiden, maar dan moet je wel weten wie je concurrenten zijn en wat hun strategie is. Anders kan jij je nooit van hen onderscheiden. Breng iedere concurrent in kaart en omschrijf daarbij wat jij anders gaat aanpakken. Dit zou kunnen zijn op het gebied van prijs of service, maar ook gunstig gelegen locatie.

Stap 9: Stel een bedrijfsmodel samen

Een bedrijfsmodel vertelt hoe jij je brood straks gaat verdienen. In dit businessmodel vermeldt je een geschatte omzet, de prijs die je gaat vragen en het aantal opdrachten dat jij denkt te kunnen uitvoeren. Om jouw bedrijfsgegevens in kaart te brengen kun je als hulpmiddel het Business Model Canvas gebruiken.

Stap 10: Welke investeringen wil je financieren?

Wat heb jij nodig om je eigen bedrijf te starten? Heb je een financiering nodig en hoeveel heb je dan nodig? Moet je het hele bedrag lenen of heb je eigen middelen die je kunt inbrengen? En als je gaat lenen bij wie klop je dan aan? Zijn er familieleden die misschien zo enthousiast zijn geworden dat ze wel geld in je bedrijf willen steken of ga je naar de bank? Maar je kunt ook gebruik maken van crowdfunding.

Het financiële plan

Een ondernemingsplan stelt weinig voor als er geen financieel plan er aan is toegevoegd. Want het is wel belangrijk dat je weet hoeveel geld je daadwerkelijk nodig hebt om van start te kunnen gaan en waar je het geld vandaan gaat halen. En natuurlijk moet je ook een schatting maken van de winst die je denkt te behalen.

Het financiële plan bestaat uit vijf onderdelen:

  • Investeringsbegroting
  • Financieringsbegroting
  • Exploitatiebegroting
  • Liquiditeitsbegroting
  • Persoonlijke begroting

En dan, hoe ga je verder?

Als je het ondernemingsplan en het financiële plan hebt gemaakt heb je in ieder geval al één grote opdracht van het grote geheel afgerond. Nu kun je je gaan wijden aan andere belangrijke zaken die nodig zijn om een eigen bedrijf te starten.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *