Het belang van urenregistratie

Veel ZZP’ers houden nog altijd géén urenregistratie bij, zelfs wanneer ze al jaren actief zijn als zelfstandig ondernemer. Dat is zonde, want een urenregistratie geeft niet alleen de Belastingdienst, maar ook de freelancer zelf een goed beeld van waar zijn of haar tijd nu eigenlijk in wordt gestoken. Advies: begin met een urenregistratie om er exact achter te komen aan welke activiteiten jij nu het meeste tijd kwijt bent.

Waarom urenadministratie?

De reden waarom je een urenadministratie zou moeten bijhouden hebben we eigenlijk hierboven al gegeven, maar daarnaast zijn er ook een aantal concrete voordelen aan het bijhouden van zo’n registratie. Zo kom je voor de Belastingdienst namelijk in aanmerking voor zowel starters- als zelfstandigenaftrek. Dit houdt in dat je ten minste 1.225 uur in je organisatie moet hebben gestoken – per jaar. En dat aantal moet je natuurlijk ook waar kunnen maken. Een urenregistratie is daarmee niet alleen een handig hulpmiddel, maar ook een verplichting wil je aanspraak maken op deze twee vorm van aftrek.

Hoe bijhouden?

Heb je echt geen tijd of zin om deze administratie op orde te houden, dan zijn er nog een aantal mogelijkheden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om gebruik te maken van een digitaal systeem om je uren mee bij te houden. Dat kan met Excel, maar op het web vind je meerdere systemen die een registratie wat makkelijker maken, zoals bijvoorbeeld Toggl.com, dat erg geschikt is voor ZZP’ers, of Watch Urenregistratie meer geschikt voor het MKB. Op deze manier kost het je minder moeite dan wanneer je een ouderwets papieren systeem hanteert. Wil je écht geen urenadministratie bijhouden, dan is het misschien een idee om dit over te laten aan een derde partij, zoals een boekhouder of accountant. Let er wel op dat je de details over jouw besteding alsnog moet doorgeven. Het scheelt daarom om er gewoon zelf mee aan de slag te gaan: met een Excel-bestand of een online registratiesysteem.

De voordelen?

Een urenadministratie online heeft meerdere voordelen. Op deze manier kun je gegevens makkelijk exporteren naar documenten waarmee je bijna een soort rapport over je eigen tijdsbesteding hebt. Handig qua inzicht én overzicht. Bovendien zorgen dit soort systemen ervoor dat je meerdere projecten tegelijkertijd kunt managen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *