Hoe richt je je administratie in?

Veel startende ondernemers maar ook ervaren ondernemers zitten er heel erg tegenop om aan de administratie te beginnen, dit is heel goed te begrijpen en ze zijn zeker niet de enigste. Wanneer je gelijk goed wilt beginnen met je administratie is het heel erg belangrijk dat je deze ook goed inricht. Maar dat is vaak ook het lastige ervan, hieronder vind je hoe je dit het beste kunt doen. Je kunt er ook altijd voor kiezen om de hulp in te schakelen van een accountant uit Roosendaal.

hoe-richt-je-administratie-in (002)

Waarom is administratie zo belangrijk?

De belastingdienst verplicht het om een controleerbare boekhouding bij te houden. Het is namelijk zo dat een goede administratie heel erg belangrijk is om zo maandelijks ook goed je BTW aangifte in te kunnen vullen. Daarnaast is het ook heel erg belangrijk voor je inkomstenbelasting aan het einde van het jaar. Heel veel mensen denken al snel dat het enigste doel van het bijhouden van boekhouding eigenlijk is om te voldoen aan de eisen van de belastingdienst, dit is namelijk helemaal niet zo. Wanneer je je administratie goed en netjes bijhoud heb je een veel beter overzicht van alles wat er financieel gebeurd. Hierdoor kun je ook goed zien wat er komen gaat of wat je kunt verwachten. Wanneer je voor langere tijd je administratie goed bijhoud zul je zien dat dit ook heel handig is voor het nemen van belangrijke beslissingen.

hoe-richt-je-administratie-in-2 (002)

Welke eisen stelt de belastingdienst?

De belastingdienst heeft enkele eisen waaraan voldaan moeten worden. Zo heb je bijvoorbeeld het plicht om al je administratie tot 7 jaar erna te bewaren. Administratie die gaat over onroerende zaken moet je zelfs wel voor 10 jaar bewaren. Ook zijn er eisen door de belastingdienst verbonden aan de basisgegevens. Zo is het bijvoorbeeld zo dat er een debiteurenadministratie is welke een overzicht is van alle uitgaande verkoopfacturen die niet betaald zijn door je klanten. Daarnaast is er ook een crediteurenadministratie welke juist een overzicht is van alle ontvangen inkoopfacturen die jij als bedrijf nog moet betalen aan je leverancier. Dan is er tenslotte ook nog een voorraadadministratie en dit is zoals de naam al zegt van toepassing wanneer je ook echt een voorraad hebt en is dan ook een overzicht van je voorraad. De belastingdienst vraagt vaak ook of je een overzicht bij kunt houden van het loon, tenminste als je werknemers in loondienst hebt of als je jezelf uitbetaald.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *