Retourpinnen: geen grote bedragen meer in je kassa

Klanten die een product terug komen brengen, krijgen natuurlijk hun geld terug. De klant die het gekochte artikel misschien wel gepind heeft, krijgt het bedrag contant terugbetaald. Maar tegenwoordig hoeft dat niet meer. Je kunt klanten ook hun geld terugbetalen door middel van een PIN transactie, ook wel retourpinnen genoemd. De eerstvolgende werkdag wordt het bedrag op de rekening van de klant teruggestort. Er komt geen contant geld meer aan te pas.

Wat is retourpinnen?

Retourpinnen is niets anders dan een omgekeerde pintransactie. De klant die een product met de pin heeft betaald en deze komt terugbrengen, krijgt zijn tegoed door jou terugbetaald door middel van een pinbetaling via je eigen pinautomaat.
Een ideale oplossing, want je hebt minder contant geld in je kassa nodig. Een stuk veiliger voor je onderneming, zeker in onze huidige maatschappij. Retourpinnen is afkomstig uit het buitenland, waar dit fenomeen bekend staat als ‘refund.’

Hoe werkt de retourpinbetaling?

Aan de hand van onderstaande informatie wordt stap voor stap uitgelegd hoe retourpinnen werkt.

  • Stap 1: De klant komt met zijn product naar je winkel en wil het product bij je retourneren. Het eerste wat je gaat doen is de kassabon controleren, je kijkt of het product betaald is door middel van een pintransactie of met behulp van een creditcard. Als dit het geval is, dan kun jij het bedrag via retourpinnen aan de klant overmaken.
  • Voor je wachtwoord in op je kassa of betaalautomaat en toets vervolgens het bedrag in dat je wilt terugstorten.

  • Stap 2: Nu mag de klant zijn of haar bankpas in de betaalautomaat steken. Het maakt niet uit bij welke bank de klant een rekening heeft lopen. De klant mag zelfs een heel ander bankpasje gebruiken dan waarmee hij de betaling heeft gedaan.
  • Stap 3: Als alles goed gaat, kan de klant nu het door jou ingetoetste retourbedrag zien. Door op OK te drukken bevestigt de klant dat hij met dit bedrag akkoord gaat. De klant hoeft geen pincode in te toetsen. Hij krijgt in het scherm de bevestiging te zien, nadat hij op OK heeft gedrukt.
  • Stap 4: Nu kun je de transactiebon uitprinten en ondertekenen. Daarna geef je de bon aan de klant mee als bewijs.
  • Stap 5: Het bedrag van het retourpinnen wordt verrekend met de ontvangen pinbedragen die je door pintransacties ontvangen hebt. De klant heeft de retourbetaling de volgende werkdag al op zijn rekening staan.
  • Voorwaarden voor retourpinnen

    Retourpinnen kan op dit moment alleen als je een zakelijke klant bent bij de RABO bank. Daarnaast moet je ook een RABO Europees Pincontract hebben afgesloten. Om van retourpinnen gebruik te kunnen maken moet er een aanvullend contract worden afgesloten.
    Om in jouw bedrijf daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van het retourpinnen moet je dit eerst installeren op je betaalautomaat of kassa. Dit kun je eenvoudig zelf doen.

    Retourpinnen kan alleen bij klanten die het artikel daadwerkelijk met pin of creditcard hebben betaald. Op contante betalingen kan geen geld teruggeven worden met retourpinnen. Dus ook niet als de klant betaald heeft met een cadeau- of tegoedbon of via iDEAL betaald heeft.
    Retourpinnen is voor jou als ondernemer niet gratis. Je betaalt hiervoor maandelijks abonnementskosten van 3 euro. Daar bovenop komt 6 eurocent per transactie.


    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *