Samen staan we sterker

Veel bedrijven hebben het in deze huidige tijd niet gemakkelijk, ze moeten knokken om hun hoofd boven water te houden. En dat is geen gemakkelijke taak. Zo heb je een buurman ondernemer en zo staat het pand naast je ineens weer leeg. Waarschijnlijk ken je als ondernemer je buren niet eens, misschien van naam, maar dat is vaak alles. Maar hebben we als ondernemers elkaar niet nodig? Wordt het niet eens tijd dat we de handen ineen slaan? Maar wat kunnen we als ondernemers doen om elkaar te helpen?

Goedkope leveranciers

Als ondernemer is het tegenwoordig een kwestie van erop of eronder. We doen er alles aan om te overleven. We willen de kosten zo laag mogelijk houden en daarom bestellen we goederen en grondstoffen, die we nodig hebben voor onze producten en diensten bij de goedkoopste aanbieder. Eigenlijk heel logisch, want als de kosten laag zijn, kun je veel meer. Maar is het ook de verstandigste keuze, want zijn de kosten ook het laagst?

Bedrijven rondom jouw bedrijf

Je bedrijf is doorgaans gevestigd tussen allerlei andere bedrijven. Heb je wel eens gekeken of de bedrijven om je heen producten verkopen die jij eigenlijk in je bedrijf kan gebruiken? Je kunt bijvoorbeeld bij Vistaprint je businesscards bestellen, maar misschien ontwerpt een bedrijf in je nabije omgeving ook wel businesscards.
Leg eens contacten met de bedrijven om je heen en kijk eens wat jij bij de buurondernemers kunt afnemen. De kans is groot als jij bepaalde producten bij ondernemingen in de buurt haalt, dat deze ondernemers bij jouw ook goederen gaan afnemen. Zo kun je elkaar helpen om het hoofd boven water te houden.
Moet je dan helemaal niets meer van buitenaf bestellen? Nee, maar je kunt wel kijken wat je mogelijkheden zijn om elkaar de hand toe te reiken. Samen sta je sterker! Door elkaar te steunen ontstaat mond op mond reclame en liggen er nieuwe mogelijkheden open.

Unique selling point

Heel belangrijk als ondernemer is dat je een unique selling point hebt, iets wat jij te bieden hebt waarmee jij jezelf onderscheid van je concurrenten. Uniek is niet dat iets helemaal nieuw moet zijn, maar het gaat erom dat het anders is dan bij je concurrenten. Het hoeft geen mega verschil te zijn. Zonder unique selling point heb je eigenlijk niets om mee te adverteren. Het is belangrijk dat je de doelgroep weet te overtuigen dat jouw product of dienst de beste keuze is.
Ga eens met ondernemers in jou omgeving om de tafel zitten en bespreek wat jij te bieden hebt. Waarin onderscheid jij je van je concurrenten waar je buurondernemers misschien nu hun producten vandaan halen? En kijk wat zij jou te bieden hebben, waarin zij zich onderscheiden van de ondernemers waar jij op dit moment je producten koopt.

Sla de handen ineen en help elkaar, je kan er alleen maar beter van worden.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *